Volta VT5 Solardach 610Wp oder 1210Wp klos 40km pro Sonnentag, Akku 105Ah LiFePo4, ANT BMS LCD

gelubt5
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Re: Volta VT5 Solardach 610Wp oder 1210Wp klos 40km pro Sonnentag, Akku 105Ah LiFePo4, ANT BMS LCD

Beitrag von gelubt5 »

I dont know if is programmable....
The left pins TDO indicate from what i know maybe a data output ....

There is and RXD TXD pins ....with GND .....could mean TTL connector....

Maybe some one know what software to use and what type of connection....

Th probability is that only modification to made can be firmware update......but from where to get firmware???

This manufacter Jianngsu DingXin electromechanical seems not to be finded on internet.....only if volta.tr or volta.de have this firmware update ....if it exists...

Another metod to dump firmware (is in hexa code) and modify using specific software....but dont knoe if it will work....
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Re: Volta VT5 Solardach 610Wp oder 1210Wp klos 40km pro Sonnentag, Akku 105Ah LiFePo4, ANT BMS LCD

Beitrag von Elektroniker »

Ob die CPU (Microcontroller) programmierbar ist findest du am besten mit dem Datenblatt vom Hersteller, der Type steht auf der CPU im flachen schwarzem Gehäuse ca. 10x10x1mm mit vielen Pins, mit weißem Etikett oben drauf mit Software-Version?, aber ohne Software hast du eh keine Hoffnung etwas zu programmieren! Der Hersteller wird diese auch nicht herausgeben wegen evtl. Nachbau vom PCB.

Denke im eigentlichen Sinn wird hierbei eh nichts programmiert, vielmehr werden von Controller mit je einem weißen (oder grauen) Kabel je ein Stecker 2pol und eine Buchse 2pol zusammengesteckt mit der Bezeichnung Self-learning und dann lernt der Motor-Controller die genauen Motorparameter im Leerlauf, wobei die Räder in der Luft sind, also die Hinterachse aufgebockt ist! Step-3 Siehe Video.
Diese weißen (grauen) Kabel werden dann im Lauf unter Spannung nochmal getrennt, wobei dann die Laufrichtung vom Hinterrad wechselt!

https://www.aliexpress.com/item/1005008563327888.html gestern 80% Rabatt 12,48-32,79€ Motor Controller 80Apk 3000W 48-84Vmax 55Acont@72V=3960W siehe englischen Text (Step1-10) ganz weit unten und Film im ersten Bild anschauen. Verstehe nur die Sprache nicht ! ;)
allerdings passt hier vermutlich die Buchse Instrument-Phase nicht, da 2-mode (sind Fahrradtacho) angegeben ist!

Aber das ist alles eine Vermutung also kein wissen, ob das beim Volta VT5 auch so ist kann ich nicht sagen, aber es sind ein paar Stecker und Buchsen unbenutzt im Fahrmodus da kann der Pin Self-learning dabei sein! Aber dort ist ja gar nichts beschriftet soweit ich mich erinnere! Der Volta VT5 wird pro Radumdrehung einen Puls am Pin Instrument-Phase ausgeben, generiert aus dem Hall-Signal oder von der CPU per Programm berechnet und ausgegeben. Wenn ich mal Zeit habe werde ich mit dem Oszilloskop mal den Instrument-Phase messen! Vermutlich 5V TTL?

https://www.aliexpress.com/item/1005007054300482.html 43,37€ (-5€ Sonderrabatt bereits abgezogen) Controller 3000W 48-84Vmax 80Apk 24Tube 25,5/22,5x12x7cm (9x 470uF 80V FULCON Elko, CPU Sinowealth SH79F1611U QFP48, 24x MosFET SKD502T TO220 85V, 4.6mΩ, 120A onPCB deshalb nicht für Volta VT5 da 89Vmax beim Laden, besser benutze Controller 96Vmax oder 120Vmax ca.117€ https://de.aliexpress.com/item/1005003707185113.html), verwende ich für Reparatur 48V Rasenmäher 3-Phasen Brushless Motor BLDC 2 kW.

STEP.1 Connect the three motor wires first (the motor wires have no positive or negative poles, so you can connect them at will)

Connect the three thick yellow, green and blue motor wires with the three motor wires of the electric vehicle, shake the rear wheel with your hand to feel if there is any resistance, if there is no resistance, proceed to the second step, if there is resistance, check if the three motor wires are not connected properly. (How to detect whether the motor is good or bad: touch the motor wires of the electric vehicle two by two, if there is resistance, it means the motor is good, if there is no resistance, it means the motor has a problem).

STEP.2 Connect the positive and negative poles of the power supply and the electric door lock wire

The power wire of the controller, the thick red is the positive pole, the thick black is the negative pole, and the thin red wire is the electric door lock wire, which can be matched with the positive and negative poles of the power supply and the electric door lock wire of your electric vehicle! (Note that the positive and negative poles of the power supply must not be connected in reverse, otherwise the controller will be burned. If the electric vehicle does not have an electric door lock wire, the electric door lock wire on the controller and the positive pole of the power supply can be short-circuited together)

STEP.3 Connect the learning wire

There is a pair of white learning wires on the controller. Plug the learning wires together, then plug in the power key, turn on the power, and see if the motor rotates automatically. Forward rotation, just unplug the learning wire. Reverse rotation, unplug the learning wire, and re-plug it to become forward rotation, then unplug the learning wire to complete the learning (after this step is completed, the motor automatically rotates to prove that the controller is good, and if it does not rotate, it proves that the controller has problems)

STEP.4 Connect the Hall wire

Plug in the Hall wire. The Hall wire is 5 wires with one head. Note: The Hall has positive and negative poles

STEP.5 Connect the throttle wire

Find the throttle wire for control, red, green and black, red is the positive pole of the throttle, black is the negative pole of the throttle, green is the signal wire of the throttle, then find the throttle wire on the electric vehicle, note that the throttle wire of the electric vehicle must come out from the throttle. If necessary, you can disassemble the throttle to identify which one is the throttle connector in the electric vehicle, connect the throttle connector, turn the throttle, and see if the motor rotates. If there is no response when turning the throttle at this time: 1. The positive and negative poles of the throttle are not connected correctly;

2. The throttle is broken, just change a throttle. (Friends with a multimeter can use the multimeter to test the throttle signal wire to see if there is a voltage output. Set the multimeter to the voltage output state, connect the red needle to the green signal wire of the throttle, and connect the black needle to the black ground wire of the throttle to see if there is a 0-5V voltage. If there is no voltage, it proves that the throttle is broken. Be sure to connect the controller and the throttle and turn on the power to test, otherwise it will not work).

STEP.6 Connect high and low battery brake wires

1. There is a single yellow high battery brake wire on the controller, and a white and black low battery brake wire. The high battery brake and the low battery brake are distinguished by the brake voltage. If the brake voltage is higher than 5V, use the high battery brake, and if the brake voltage is lower than 5V, use the low battery brake. The effect of high battery and low battery brake is to cut off the power of the brake. First, identify how many wires come out of your brake handle, one for the high battery brake and two for the low battery brake. (If your car is a turn brake, you need to pull out the white and black of the low battery brake and put it together with the turn handle wire to achieve the effect of brake power off). 2. Because the EABS electronic brake is built into the controller program, the electronic brake effect will be generated as long as the brake is powered off. The electronic brake is when the brake is powered off. The motor generates a reverse force to brake. Sometimes there will be a "click" sound, which has no effect on the motor. Please feel free to use it.

STEP.7 Connect the instrument line

The instrument line is a single thin green line, suitable for pointer instruments. If it is a liquid instrument, please choose carefully, there is a mismatch.

STEP.8 Connect the cruise line

Cruise is divided into automatic cruise (just plug the cruise line in) and button cruise (just connect the two lines from the button to the patrol line).

STEP.9 Connect the anti-theft alarm function

The anti-theft function line consists of two groups of lines: the anti-theft power supply and the anti-theft signal. Among them, the red and black lines of the anti-theft power supply represent the positive and negative poles of the battery respectively, while the red line of the anti-theft signal is the electric door lock line, the yellow line is the wheel signal line, and the blue line is the anti-theft signal line. Be careful not to connect the wrong lines!

STEP.10 Connect the reverse line

The reverse function is a closed circuit, connect according to your needs (special reminder that the 350W controller does not have a reverse function, if you need a reverse function, please make a note).
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Controller_3000W_55A_24Tube_3speed_255-225x120x70mm_Step1-10.jpg
Step1-10
Zuletzt geändert von Elektroniker am Fr 14. Mär 2025, 18:22, insgesamt 6-mal geändert.
Bauanleitung Alu-Aufbau für Volta VT5 für Solardach 610Wp für ca. 40km klos Fahrt pro Sonnentag ca. 550€ 45kg (Solardach 1210Wp ca. 950€ 57kg)

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Re: Volta VT5 Solardach 610Wp oder 1210Wp klos 40km pro Sonnentag, Akku 105Ah LiFePo4, ANT BMS LCD

Beitrag von gelubt5 »

This is the microchip. XCM-V NSOYN 2224 - T....XCM-V is on aliexpress to bu but others models....didnt find any datasheet.
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Screenshot_20250303_202653_Gallery.jpg

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Re: Volta VT5 Solardach 610Wp oder 1210Wp klos 40km pro Sonnentag, Akku 105Ah LiFePo4, ANT BMS LCD

Beitrag von Elektroniker »

yes it is the Microchip CPU (Microcontroller) with Programm in Flash, but i dont know the Type XCM-V ! sorry my english is not good
https://www.aliexpress.com/item/1005005850763888.html 2,49€/5 XCM-V QFP-48 SMD-Gehäuse 4x 12Pins Pitch 0,5mm

Ich vermute: To Programm you need PC Personal Computer, USB-Programmer with (free) PC-Software and Software File for CPU,
see Datasheet of Manufaturer ? XCM-V QFP48 for more Information.
Die PC-Software kann oft auch den Flash-Speicher auslesen, außer ein Lese-/Programmierschutz in CPU im Flash ist gesetzt worden !

CPU XCM-K 32-bit 16KB package QFP48 XCM-V electric vehicle controller chip Xicheng Micro microcontroller MCU
https://www.yoycart.com/Product/639443123789/ 16KByte Flashspeicher

you can ask the chip seller for the datasheet ! Ali or yoycart
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Re: Volta VT5 Solardach 610Wp oder 1210Wp klos 40km pro Sonnentag, Akku 105Ah LiFePo4, ANT BMS LCD

Beitrag von gelubt5 »

WIthout datasheet and PCB details is hard to program it.

I'm trying to read data from it with cp2101 programator ....but dindnt succeded meanfully response .... only seqvence of 00 of unreadable text.
tx->rx rx->tx gnd->gnd.

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Re: Volta VT5 Solardach 610Wp oder 1210Wp klos 40km pro Sonnentag, Akku 105Ah LiFePo4, ANT BMS LCD

Beitrag von Elektroniker »

If Controller RXD TXD ist RS232 Level (TXD-Voltage ±3V to ±12Vout), you must use a Converter RS232 (V24) <-> 0/5V TTL ,
the Serial Data then inverted now, maybe now you can read it ? Or you see now configuration Menu on Terminal-Programm use COMx (x=1-9)
Or it can also Speed-Data for serial Tachometer ?

Many Windows-Terminal Programm can Invert serial Data too, use Config-Menue, then you need no extra PCB! (Tel me if it works ! Thanks)
You must use also the correct Baud-rate, Start/Stopbit, noHandshake, Software-Protocol and other Configuration for the Terminal-Programm!

(See Datasheet MAX232A DIL16 is a RS232 to TTL Converter-IC www.Maxim-IC.com Inverted Data Hin=Lout Lin=Hout, onley use IC, 5x Cap, +5V)
You have no Programmer it is only "CP2104 module USB to TTL USB to serial module UART" 2,69€ (Programmer Price is higher 20-600 Euro)
https://www.aliexpress.com/item/1005007561124364.html 0,22+2,77€ RS232 MAX3232 Levels to TTL level converter board serial converter board
https://www.aliexpress.com/item/1005006692641112.html 2,75€ free Shipping over 10€ 120KkBPS
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Re: Volta VT5 Solardach 610Wp oder 1210Wp klos 40km pro Sonnentag, Akku 105Ah LiFePo4, ANT BMS LCD

Beitrag von gelubt5 »

I.m not sure what serial type is....there is another 4 pin : Gnd 5v TDO Gnd ....seems to be incomplete JTAG....JTAG is used for program debug ....
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20250303_110332.jpg

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Re: Volta VT5 Solardach 610Wp oder 1210Wp klos 40km pro Sonnentag, Akku 105Ah LiFePo4, ANT BMS LCD

Beitrag von gelubt5 »

So that 00000000 secvence are signals from screen....this is all i could do ... i could not communicate with MCU .....

WIthout specifications froma Volta oficial about: firmware , PCB , MCU ...etc is very hard to do somthing ....

I found on others forums that XMC-V MCU are clone of Renesas 78K0R/Kx3 ....

https://github.com/stancecoke/Parameter ... Controller

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Re: Volta VT5 Solardach 610Wp oder 1210Wp klos 40km pro Sonnentag, Akku 105Ah LiFePo4, ANT BMS LCD

Beitrag von gelubt5 »

SO i dont know if PCB have UART or what type of serial is......

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Re: Volta VT5 Solardach 610Wp oder 1210Wp klos 40km pro Sonnentag, Akku 105Ah LiFePo4, ANT BMS LCD

Beitrag von no2021 »

Original Volta Ladegerät für Bleigelakku
Model: 72 V 60 Ah
220 V 50/60 Hz ≈600W
72 V - 89 V ≈7,0 A ±0,2 A

Seit gestern benutze ich dieses, mit dem VT5 mitgelieferten, Ladegerät.
Zuvor ein 72 V für 30 Ah Bleigelakku, welches ich auch für meinen Leo Elektroroller nutzte, bis es nach ca. zwei Jahren, gestern defekt wurde. Das für den Leo original mitgelieferte 72V für 20 Ah wurde zuvor nach nur 4 Jahren Nutzung defekt.
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